Svar: Mad inspiration, mad i hånden mv.

26. oktober 2016

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev - skønt at høre, at du allerede har fået skåret 14 amninger ned til 8, og at I nu har fået øget antallet af skemåltider. Det lyder så fint alt sammen, I er godt igang!

Undersøgelser viser, at børn skal smage på nye fødevarer 8-10 gange, nogle gange mere, før de har vænnet sig til smag og konsistens. Derfor er det vigtigt, at du ikke giver op med havregrøden, selvom han har afvist det et par gange. Prøv i stedet at variere mellem havregrød og den grød, som han er vant til - eller bland havregryn i den vanlige grød, så han ikke får en ren havregrød, men en grød, der både smager af noget kendt og trygt, men også smager lidt af havre. Så han gradvist vænner sig til at grøden smager lidt af noget anden og også har en lidt grovere konsistens.

Brug ikke de grovvalsede havregryn, men de finvalsede gryn til ham - og sørg for at grøden ikke er alt for fast, men brug mme i grøden, så den bliver dejligt lind i konsistensen :) Og brug også gerne en frugtmos eller bærmos, som han er glad for, som topping.

Det er super med boghvedegrøden, og du må også gerne bruge frugtmos på den. Frugt er med til at øge optagelsen af jernet fra grøden, så frugt er fint som topping - men du bør ikke give mere frugt, end du giver grød...

Der er ikke nogen fast mængdeangivelse på frugt til børn i denne alder. Anbefalingen er at frugt og bær bør være del af en varieret kost. Det kan gives som topping på en grød og som mellemmåltid eller dessert efter et grøntsagsmåltid...

Jeg vil umiddelbart sige, at en spiseskefuld frugtmos på 1 dl. grød som topping ofte vil være fint og ½-¾ dl. frugtmos som mellemmåltid ofte passer fint til denne alder. Men det kommer naturligvis an på, hvor meget han spiser af grød og grøntsagsmos... Han bør ikke spise mere frugt, end han spiser grød og grøntsager, og han bør også få både kød og fisk i sin grøntsagsmos nu :) Hvis han er glade for den søde smag, som frugten giver, så kan du begynde at tilbyde ham forskellige rodfrugter nu, som ofte har en naturligt sødme - især hvis de bages i ovnen, før de moses...

Det du skal være opmærksom på omkring rodfrugter er, at de kan indeholde nitrat. Det gælder især spinat, rødbede, fennikel og selleri. I 6-12 måneders alderen bør nitratrige grøntsager som tommelfingerregel kun udgøre en tiendedel af ...

Annonce

... mosen, indgår grøntsagerne i større mængde, bør de serveres med ca. 14 dages mellemrum.

Med hensyn til at lære at smage og gumle på frisk frugt, så prøv om du ikke her i starten kan holde frugtbådende for ham, så han smager, slikker og fornemmer, hvad det er - og stille og roligt begynder han måske så selv at række ud efter dem og kan så selv sidde med dem i hånden. Det er vigtigt, at du giver bløde frugtbåde som f.eks. melon, appelsin, klementin eller en meget moden pære. Det går f.eks. ikke med æblebåde, som er hårde og meget let knækker. Han må heller ikke få f.eks. vindruer, som kan sætte sig fast i halsen. Og du skal også fjerne skræl på frugt, som han selv sidder med.

Du må også gerne give ham små bitte bidder af en meget moden banan eller måske et lille stykke hindbær eller lignende ind i munden, som han kan sidde og sutte på og fornemme smagen af...

Du kan også skære en skive agurk på 1.5 cm tykkelse, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og så sætte agurkeringen på hans tommelfinger. Det kan hjælpe ham til at holde fast på den og gøre det spændende at sidde med.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han kan også få ristede rugbrødsbjælker, eller en brødskorpe, tvebak eller lignende. Når han sidder med med mad i hånden, så skal du altid have ham under opsyn og sikre, at han ikke får bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen. Brødskorper bliver naturligt også bløde og skal udskiftes undervejs.

Nogle har også glæde af en babyfeeder, frugtnet, og hvad de ellers kaldes. Det er et net, som du kan komme forskelligt frugt i, og som din dreng så kan sidde med og sutte på. Da han sutter på et net, så er risikoen for at få noget galt i halsen minimeret betydeligt. De kan bruges, hvis han har tænder eller hvis I f.eks. kører i bilen og du ikke kan have ham under opsyn hele tiden...

Det er normalt, at han maser maden imellem fingrene - og det er naturligvis vigtigt at han får lov til at mærke og også får stimuleret sin følesans. Men du må gerne prøve at appellere til at han smager og putter i munden og ikke bruger alt energien på at sidde med hånden ned i tallerkenen, så han ikke får spist :)

Prøv om du kan komme en rugbrødsbjælke eller lignende ned i grøden eller mosen og bruge det som ske - det kan måske skabe lidt interesse :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.