Svar: Mad inspiration, mad i hånden mv.
26. oktober 2016
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - skønt at høre, at du allerede har fået skåret 14 amninger ned til 8, og at I nu har fået øget antallet af skemåltider. Det lyder så fint alt sammen, I er godt igang!
Undersøgelser viser, at børn skal smage på nye fødevarer 8-10 gange, nogle gange mere, før de har vænnet sig til smag og konsistens. Derfor er det vigtigt, at du ikke giver op med havregrøden, selvom han har afvist det et par gange. Prøv i stedet at variere mellem havregrød og den grød, som han er vant til - eller bland havregryn i den vanlige grød, så han ikke får en ren havregrød, men en grød, der både smager af noget kendt og trygt, men også smager lidt af havre. Så han gradvist vænner sig til at grøden smager lidt af noget anden og også har en lidt grovere konsistens.
Brug ikke de grovvalsede havregryn, men de finvalsede gryn til ham - og sørg for at grøden ikke er alt for fast, men brug mme i grøden, så den bliver dejligt lind i konsistensen :) Og brug også gerne en frugtmos eller bærmos, som han er glad for, som topping.
Det er super med boghvedegrøden, og du må også gerne bruge frugtmos på den. Frugt er med til at øge optagelsen af jernet fra grøden, så frugt er fint som topping - men du bør ikke give mere frugt, end du giver grød...
Der er ikke nogen fast mængdeangivelse på frugt til børn i denne alder. Anbefalingen er at frugt og bær bør være del af en varieret kost. Det kan gives som topping på en grød og som mellemmåltid eller dessert efter et grøntsagsmåltid...
Jeg vil umiddelbart sige, at en spiseskefuld frugtmos på 1 dl. grød som topping ofte vil være fint og ½-¾ dl. frugtmos som mellemmåltid ofte passer fint til denne alder. Men det kommer naturligvis an på, hvor meget han spiser af grød og grøntsagsmos... Han bør ikke spise mere frugt, end han spiser grød og grøntsager, og han bør også få både kød og fisk i sin grøntsagsmos nu :) Hvis han er glade for den søde smag, som frugten giver, så kan du begynde at tilbyde ham forskellige rodfrugter nu, som ofte har en naturligt sødme - især hvis de bages i ovnen, før de moses...
Det du skal være opmærksom på omkring rodfrugter er, at de kan indeholde nitrat. Det gælder især spinat, rødbede, fennikel og selleri. I 6-12 måneders alderen bør nitratrige grøntsager som tommelfingerregel kun udgøre en tiendedel af mosen, indgår grøntsagerne i større mængde, bør de serveres med ca. 14 dages mellemrum.
Med hensyn til at lære at smage og gumle på frisk frugt, så prøv om du ikke her i starten kan holde frugtbådende for ham, så han smager, slikker og fornemmer, hvad det er - og stille og roligt begynder han måske så selv at række ud efter dem og kan så selv sidde med dem i hånden. Det er vigtigt, at du giver bløde frugtbåde som f.eks. melon, appelsin, klementin eller en meget moden pære. Det går f.eks. ikke med æblebåde, som er hårde og meget let knækker. Han må heller ikke få f.eks. vindruer, som kan sætte sig fast i halsen. Og du skal også fjerne skræl på frugt, som han selv sidder med.
Du må også gerne give ham små bitte bidder af en meget moden banan eller måske et lille stykke hindbær eller lignende ind i munden, som han kan sidde og sutte på og fornemme smagen af...
Du kan også skære en skive agurk på 1.5 cm tykkelse, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og så sætte agurkeringen på hans tommelfinger. Det kan hjælpe ham til at holde fast på den og gøre det spændende at sidde med.
Han kan også få ristede rugbrødsbjælker, eller en brødskorpe, tvebak eller lignende. Når han sidder med med mad i hånden, så skal du altid have ham under opsyn og sikre, at han ikke får bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen. Brødskorper bliver naturligt også bløde og skal udskiftes undervejs.
Nogle har også glæde af en babyfeeder, frugtnet, og hvad de ellers kaldes. Det er et net, som du kan komme forskelligt frugt i, og som din dreng så kan sidde med og sutte på. Da han sutter på et net, så er risikoen for at få noget galt i halsen minimeret betydeligt. De kan bruges, hvis han har tænder eller hvis I f.eks. kører i bilen og du ikke kan have ham under opsyn hele tiden...
Det er normalt, at han maser maden imellem fingrene - og det er naturligvis vigtigt at han får lov til at mærke og også får stimuleret sin følesans. Men du må gerne prøve at appellere til at han smager og putter i munden og ikke bruger alt energien på at sidde med hånden ned i tallerkenen, så han ikke får spist :)
Prøv om du kan komme en rugbrødsbjælke eller lignende ned i grøden eller mosen og bruge det som ske - det kan måske skabe lidt interesse :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske